29 Eylül, 2013

Herbert von Karajan - Requiem


  Saygı duymak zorunda olduğunuzu hissettiğiniz bazı sanatçılar ve sanat eserleri olmuştur. Sanatçıdan hoşlanmıyor olabilirsiniz, manen size hitap etmiyor olabilir, bilmediğiniz bir nedenden o eserden yahut sanatçıdan nefret etmiş dahi olabilirsiniz ve fakat eserin çok kıymetli olduğunun farkındasınızdır ve esere çokça yüz vermeseniz bile arkasından kötü konuşmayı da hak görmezsiniz. Siz bu eserin yerine, daha basit olduğunu, evrensel düzeyde daha az değeri olduğunu olduğunu bildiğiniz ancak inandığınız bir sanatçının size dokunan bir başka eserini kendinize saklarsınız ve kişisel olarak değerli görürsünüz.

  Benim için (Haydar) yazılmış en önemli edebi eser Karamazov Kardeşler’dir ve Karamazov Kardeşler sanatsal anlamda üzerine çıkılamayacak bir noktada durmaktadır. Yine de Haydar’ın kendi adına en önem verdiği edebi eser Yeraltından Notlar’dır. Bu ayrım, zihinsel, çevresel bazı etmenler dolayısıyla yapılabilir. Yine Haydar, çekilmiş, yönetilmiş en büyük filmin Andrey Rublev olduğunun farkındadır fakat onun en çok önem addettiği sinema eseri Andrey Rublev değil Bisiklet Hırsızları’dır. Haydar, Hafız’ın, Baudelaire’in ya da Puşkin’in çok önemli olduğunun farkında olsa da gönlü Ezra Pound’dan yanadır.

  Aşağıdaki video, Herbert von Karajan’ın şefliğinde Viyana Filarmoni Orkestrası’nın icra ettiği Wolfgang Amadeus Mozart’ın Requiem’inin (K.626), Anna Tomowa-Sintow, Vinson Cole, Paata Burchuladze ve Helga Müller-Molinari’li kaydını içermektedir. Karajan, Haydar’ın saygı duymak zorunda hissettiği ancak sevmediği bir sanatçıdır. Bunun nedeni David Oistrakh,  Msitislav Rostropovich ve Sviatoslav Richter gibi çaldıkları enstrümanların en üstün sanatçılarından oluşan bir grubu Beethoven’ın Triple Concerto’su için toplayıp mahvetmesi olabilir. Karajan’ın küstah yapısı olabilir. Ve hatta Karajan’ın tipini sevmemesi bile olabilir. Yine de hisleri ne yönde olursa olsun, dinleyip seyrettiği şeyin, icra edilmiş en müthiş müzik eserlerinden biri, belki de birincisi olduğunu kabul etmek zorundadır.

  Haydar, bu kayıt için Karajan’ı övecek yeteri sözcüğü bir araya getiremese de, insanlığın gelebileceği doruk noktalardan biri olan bu kaydı A Propos of the Wet Snow’da bulundurarak, bir çeşit övgüde bulunmak istemektedir.

.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Analytics