16 Şubat, 2009

Przypadek (Kör Talih)


   Önce video’yu izleyelim:


  
   Treni yakaladı mı?

   Hikaye buradan dallanıyor. Krzysztof Kieslowski ’nin 1981 yapımı Przypadek filminden bir sahne bu. İngilizcesi Blind Chance. Türkçesi de Kör Talih olsa gerek. Olmasa daha iyi tabii ki.

   Kieslowski’nin Dekalog serisi, sinema tarihinde çok özel bir yerde duruyor. Dekalog’un en önemli parçasıyla (Öldürme Üzerine Kısa Bir Film) ilgili yazdığım yazının üzerinden ne kadar geçmiş diye merak edip eski yazılara baktım. İki yıl geçmiş tam. Buraya yazı yazmaya başlayalı da iki yıl olmuş. Biraz şaşırdım açıkçası, farkında değildim.   
 blindchance
   Dekalog’u bir kenara bırakırsak, Przypadek’in  Kieslowki’nin en etkileyici eserlerinden biri olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Tıp öğrencisi olan Witek ‘in yaşamından bir kesit anlatılıyor bu filmde. Videoda görüldüğü gibi, Witek tren istasyonuna girdikten sonra, oradaki küçücük ayrıntıların bir adamın hayatını nasıl yönlendirdiğinden yola çıkılıyor. Yere düşen bir madeni paranın ve bir ayyaşın, Witek’in treni yakalayıp yakalayamamasındaki etkisini ve bu detayların neleri değiştirebileceğinden bahsediliyor. Kesip yüklediğim bu sahneden sonra üç farklı hikaye anlatılıyor başrol oyuncusunun müthiş performansı eşliğinde ve üç farklı sonla bitiyor film.

  
   1981 yapımı olan fakat Polonya’daki komünizm rejimi yüzünden ancak 1987 yılında gösterime giren Przypadek’in, Kieslowski’nin çok bilinen filmlerinden biri olmaması, çok önemli bir film olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Ayrıca sonraki yıllarda çekilen Sliding Doors (Peter Howitt)  ve Run Lola Run (Tom Tykwer) filmlerinin senaryolarında da direkt olarak Przypadek’ten etkilenilmiştir.

   Uzun bir yazı yazmayacağım. Şunu demek istiyorum ki, kuşkusuz Krzysztof Kieslowski bir dahi ve Przypadek onun en iyi filmlerinden biri. İzlemenizi şiddetle tavsiye ediyorum. (Alt taraftaki bağlantıda, filmin ilk on dakikalık kısmını izleyebilirsiniz. Sanıyorum tamamını izlemeye itecektir sizi).


   Bağlantılar:

- Filmin Girişi

- İlgili Yazılar  1   2

.

9 yorum:

  1. furkan beni daha da şaşırtan adamın 80 öncesi genclik donemi filmlerinin muhtesemliği. seneler önce "yara izi"ni ve "amator"u seyretmiştim ve ikisinin de mükemmel filmler olduğu kanaatindeyim. pryzpadek'ten sonraki "son yok" da bir başyapıt bence. dekalog'u bir yana koyuyorum kieslowski'nin en çok tanınan filmleri olan üç renk'ten de, veronik'in çifte yaşamı'ndan da çok daha iyi filmler bu erken dönem yapıtlarının hepsi.
    galiba şundan eminim, sinemada benim için kieslowski'den daha iyi bir hikâye anlatıcısı yok.
    hatırlattığın için binlerce teşekkür.

    YanıtlaSil
  2. Bu kadarı bile çok güzel. Teşekkürler.

    Bir de şeyi merak ettim Furkan, bu filmde veya diğer erken dönem filmlerinde de Kieslowski'ye Preisner müziği mi eşlik etmişti. Zira ikisini ayrı düşünemez oldum.

    YanıtlaSil
  3. Mehmet abi, Son Yok ile beraber özellikle Amatör konusunda katılıyorum size. Üst düzey filmler gerçekten.

    Dekalog'dan sonraki üçlemesi ve Veronique, daha yumuşak (belki Kieslowski'nin yaşının da etkisi vardır), anlatmak istediği şeyleri daha bir dinginlik içinde anlatan filmler. Dekalog ve öncesi ise çok daha vurucu, keskin dokunuşlardan oluşuyor. Ben de onun ilk dönem filmlerini daha çok seviyorum.

    Ben teşekkür ederim yorumunuz için. :)

    YanıtlaSil
  4. Zeynep,

    Preisner ve Kieslowski'nin ilk ortak çalışmaları yukarıda bahsettiğimiz Son Yok (Bez konca) filminde (1985) gerçekleşiyor. Daha sonrası, bir başarı hikayesi... Dekalog, Üçleme vs.

    Preisner harika bir müzisyen bence de. Çoğu albümüne sahibim sanırım. :)

    YanıtlaSil
  5. Ben de "Öldürme Üzerine Kısa Bir Film"n hayranlarındanım. İlk seyrettiğimde, ne kadar uzun süre etkisinde kalmıştım!
    Buradaki filmi görmemiştim; yeni bir hayıflanma konusu buldum kendime.
    :))

    YanıtlaSil
  6. Demek bu filmi de görmediniz. Cezalara buradan devam edebiliriz o zaman. Rublev'in üzerine Fellini, Sekiz Buçuk öneriyorum.

    YanıtlaSil
  7. Olmaz ki!
    A. Rublev'i görmedim demedim ki!
    Ayrıca Sekiz Buçuk'u da iyi bilirim.
    Sadece bu filmi görmedim.
    GETİRİN SEYREDİCEEEMMM!!!
    :)

    YanıtlaSil
  8. zaten bin tane işim var bir de bu filmi bulma işi çıktı başıma :) burası yavaş yavaş uğraştırmaya başladı beni ve her okuduğum konudan sonra biraz daha fazla seviyorum...

    aman devam!

    YanıtlaSil
  9. :) İlginiz için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Web Analytics